Achtergrond

Ongeveer één op de zes masterstudenten aan de Graduate School of Life Sciences van het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht heeft een chronische aandoening. Tijdens het biomedische onderwijs komt hun eigen ervaring met die aandoening vrijwel niet aan bod.

In dit project onderzochten we samen met hen en de docenten hoe ze binnen het onderwijs op een veilige en zinvolle manier zouden kunnen experimenteren met het naar voren brengen van hun eigen ervaringen. Zo maken ze van hun aandoening een talent. Daarnaast onderzochten we samen met deze studenten hoe ze dit talent kunnen verbinden aan hun biomedische wetenschappelijke expertise. Samen met jonge onderzoekers onderzochten we hoe deze studenten met chronisch onderzoekstalent een unieke bijdrage kunnen leveren aan wetenschappelijk onderzoek naar hun eigen aandoening.

Alle betrokkenen - studenten, docenten, onderwijsmanagers en onderzoekers - dachten mee over het ontwerp van een duurzame, veilige leer- en experimenteeromgeving om samen chronische aandoeningen een talent te maken, en het patiëntenperspectief een plek te geven in het onderzoek.

Citaten

Jorg van Loosdregt, onderzoeker UMCU: "Wat ik mooi vind aan dit COT project is dat alle betrokken partijen ervan leren. Studenten met een chronische beperking worden in hun kracht gezet en zij leren dat hun "beperking" ook een "pluspunt" kan zijn omdat zij unieke diepgaande kennis hebben over hun ziekte. En onderzoekers leren van de studenten meer over de ziekte die ze bestuderen waardoor het onderzoek meer impact, relevantie en diepgang kan krijgen."

Eén van de deelnemers: "Dit project is een leuke manier om mensen met een chronische beperking kennis te laten maken met de onderzoekswereld en patiëntparticipatie. Op deze manier kunnen studenten met een beperking zelf inzicht geven over hun beperking en op deze manier de integratie van het patiënt perspectief naar voren brengen! Ik vind het zelf dan ook erg leuk dat ik hieraan mee kan werken!"

Roos de Jonge, Onderwijscentrum en adviseur patiëntenparticipatie UMC Utrecht: "Zeer leuke 'out of the box' methode om onderwijs te ontwikkelen."

Gönül Dilaver opleidingscoördinator GSLS: "Ik heb het als heel bijzonder ervaren hoe de studenten in hun kracht gezet geworden. De ervaringen die je hebt als een student met een chronische aandoening worden omgezet in een waardevolle en expertise bijdrage aan het doen van wetenschappelijk onderzoek. Echt heel mooi!"

Resultaten

In deze eerste fase van het project hebben we 10 interviews met betrokken stakeholders gehouden om meer inzicht te krijgen in het vraagstuk en de ontwerpsessies goed voor te kunnen bereiden. We hebben drie (ontwerp)sessies gedaan met de projectgroep en een brede vertegenwoordiging van de doelgroep. We hebben geëxpliciteerd wat de belangrijkste ontwerpcriteria zijn voor de ontwikkeling van een onderwijsaanbod voor chronisch onderzoekstalent. In de bijeenkomsten zijn de ideeën voor het op te zetten onderwijs steeds concreter gemaakt (zie de miro-borden). Voor de communicatie over het project hebben we een 'praatplaat' ontwikkeld (NL/EN). Én we hebben een nieuwe naam bedacht voor het vervolg: Experience & Expertise!

Hiermee hebben we belangrijke stappen gezet op weg naar de échte concrete opbrengsten; hierbij denken we aan de ontwikkeling van de Experience & Expertise (X&X) keuzecursus en opname daarvan in de studiegids voor 2022/2023.

Meer informatie

Meer informatie? Bezoek de projectpagina van Open Concept

Nieuwsbrieven:
- nieuwsbrief december 2021
- nieuwsbrief juni 2022

Partners

- UMC Utrecht
- UMC Utrecht
- Universiteit Utrecht
- PGO Support
- Open Concept